Zikir Selepas Sholat Ikut Imam Syafi'i

Cukup bagi imam dan makmum berdzikir pada Allah setelah selesai shalat dengan disirrkan dilirihkan. Hendaklah mereka memelankan secara sir dzikir kecuali jika imam ingin mengajar bacaan-bacaan dzikir tersebut maka ketika itu dzikir dikeraskanlah hingga dia menduga bahwa telah dipelajari darinya bacaan-bacaan dzikir.


Fliphtml5 To Pdf Download Tool

Adab imam selepas solat.

Zikir selepas sholat ikut imam syafi'i. Imam wajib mengajari makmum berzikir maka hendaklah dia kuatkan zikirnya sehingga dia melihat bahawa telah dipelajari darinya zikir-zikir tersebut. Aku berpendapat bahawa seseorang imam dan makmum hendaklah mereka berzikir kepada Allah SWT di setiap kali selepas solat dan hendaklah mereka merendahkan suara zikirnya melainkan bagi seseorang imam yang mahu menunjuk ajar para makmumnya berkenaan zikir maka dia. Panduan ini disediakan secara lengkap dan tersusun untuk memudahkan anda belajar wirid zikir dan doa selepas solat fardhu.

Imam wajib mengajari makmum berzikir maka hendaklah dia kuatkan zikirnya sehingga dia melihat bahawa telah dipelajari darinya zikir-zikir tersebut. Maka apabila imam mengangkat takbir bertakbirlah kamu dan apabila imam membaca al-Quran diamlah kamu. Apa yang kita lihat di masjid-masjid dan di surau-surau kita makmum terus saja ikut panduan imam ketika berwirid.

Ia adalah suatu bentuk amalan ibadah yang mudah dan boleh dikerjakan tanpa batas waktu tempat dan sebagainya. Namun dzikir tadi bukan dikeraskan terus menerus. Saya Imam Shafii memandang baik bagi imam dan makmum bahawa berzikir kepada Allah sesudah selesai daripada solat.

Imam as-Syafii rahimahullah ada menyebut perkara ini yang di antara lain menyatakan bahawa. Tentang menegakkan sunnah yang tulindr. Al-Imam Asy-Syafii rahimahullah berkata di dalam kitabnya Al-Umm.

Para makmum tidak sudah tidak perlu merasa terikat dengan imam lagi ketika membaca zikir dan doa sesudah solat. 4 Zikir-zikir ini dilaksanakan sebaik selesai solat fardhu setelah salam. Imam dan makmum boleh memilih sama ada ingin berzikir kepada Allah atau tidak selepas solat.

Imam wajib mengajar makmum berzikir. Imam An Nawawi mengatakan. Adapun Imam Syafii rahimahullah memaknai hadits di atas bahwa waktu menjaherkan hanya sebentar sekali sehingga diketahui bahwa Nabi shallallahu alaihi wa sallam itu berdzikir.

3 Tidak disunnahkan berzikir selepas solat dengan suara yang kuat diperdengarkan serta jamai atau koir melainkan jika bagi tujuan mengajar kepada mereka yang ingin mempelajari sampai difahami. Istighfar sama-sama istighfar iaitu sama-sama istighfar Subhanallah Subhanallah. Para ulama sepakat tentang keanjuran zikir selepas shalat.

Ayyuhal Walad Menurut Al Imam Al-Syafii mengenai zikir selepas solat dalam kitab utamanya Al-Umm. أستغفر الله 3x. Al-Imam Asy-Syafii rahimahullah Wafat.

Pendapatku untuk imam dan makmum hendaklah mereka berdzikir selepas selesai sholat. Apabila sudah selesai dipelajari dan diketahui maka zikir dan doa itu harus disirrkan diperlahankan. Zikir dari segi bahasanya bermaksud sebut dan ingat.

Dan mereka hendaklah memperlahankan zikir kecuali dia merupakan seorang imam. Yang sunnah secara asal adalah berdzikir dan berdoa dengan sir perlahan dan bukan dengan dikeraskan. Maka ia mengeraskan memperdengarkan suaranya sehingga mana ia.

Ini adalah susunan wirid dan doa selepas solat. Hendaklah mereka mensenyapkan zikir kecuali jika imam mahu dipelajari daripadanya bacaan-bacaan zikir maka ketika itu dijelaskan zikir Sehingga apabila didapati. Al-Imam Asy-Syafii rahimahullah berkata.

Juga sebagai sebuah pengiktirafan bahawa beliau adalah salah seorang ulama besar dalam dunia ilmu yang wajar dijadikan sebagai contoh dan ikutan. Imam asy-Syafie rahimahullah berkata di dalam kitabnya yang terkenal al-Umm. Pendapatku untuk imam dan makmum hendaklah mereka berzikir selepas selesai solat.

PENDAPAT Imam Syafie mengenai zikir berjemaah ialah. Imam hendaklah menghadap kiblat sekadar membaca 3 kali istighfar dan sekadar membaca zikir yang dituntut membacanya sebelum merubah letak kakinya. Imam al-Baihaqi rahimahullah ada menyebut bahawa.

Dan memperbaiki semula amalan kita dalam melaksanakan zikir setelah selesai solat yakni zikir-zikir sebaik selepas salam. Sebagai menghormati Mazhab Kebangsaan kita Mazhab Syafie berikut saya dahulukan pendapat Imam asy-Syafie sendiri berkenaan isu zikir selepas solat ini. Imam saja boleh menguatkan zikir sehingga mereka mempelajari zikir itu.

Kitab Al Adzkar hal. Imam dan makmum boleh memilih sama ada ingin berzikir kepada Allah atau tidak selepas solat. Dzikir hanya dikeraskan jika.

Riwayat Al-Nasaie 921 3 Jenis Bacaan Selepas Al-Fatihah Manakala Imam Al-Mawardi rahimahullah pula ada menyebutkan bahawa solat itu meliputi perbuatan-perbuatan dan juga zikir-zikir bacaan selepas al-fatihah. Kedua-duanya menyembunyikan zikir kecuali jika dia imam mahu mengajar orang lain. Zikir setelah shalat sangatlah banyak berikut ini adalah adalah zikir yang dipilih untuk dikekalkan walaupun ia sederhana.

Saya memandang baik bagi imam dan mamum terhadap berzikir kepada Allah sesudah selesai dari solat. Seusai shalat tidak langsung bubar namun hendaknya kita merutinkan beristighfar dan bacaan dzikir lainnya. Imam Syafii sedang merujuk hadeeth-hadeeth No 8 9 dan 10 Nabi SAW zikir secara jahr selepas solat seperti yg telah saya tuliskan di atas Saya Imam Syafii mengira berpendapat bahawa Nabi SAW mengeraskan sedikit.

Keduanya imam dan mamum itu menyembunyikan memperlahankanisrar zikir kecuali bahawa dia itu imam yang harus orang belajar daripadanya. Bahawa zikir dan doa sesudah solat harus disirrkan perlahankan kecuali jika imam ingin mengajarkan zikir itu kepada manusia maka dijaharkan dikuatkan supaya dapat dipelajari. Imam hendaklah berdiri seketika sekurang-kurangnya sekadar bernafas dalam satu nafas selepas membaca al-Fatihah dan selepas membaca surah.

Kesimpulan Madzhab Asy-Syafii sebagaimana kita simpulkan dari perkataan Al-Imam Asy-Syafii Al-Imam An-Nawawi Az-Zarkasyi dan Ibnu Hajar Al-Haitami rahimahumullah di atas adalah sebagai berikut. Berkata al-Imam an-Nawawi. Beliau menyatakan zikir setelah solat secara jahr yg diriwayatkan dari ibnu Abbas RA adalah untuk para sahabah belajar.

Menurut al-Imam as-Syafie. Berkata al-Imam asy-Syafie dan ulama Syafieyah sama ada rumah-rumah itu dari batu atau kayu atau tanah atau buluh atau daun dan pelafah atau lain sama ada negeri yang ramai yang mempunyai pasar-pasar atau di kampung-kampung yang kecil di gua-gua di gunung-gunung dijadikan tempat kediaman tetap bagaimana. Dan mereka hendaklah memperlahankan zikir kecuali dia merupakan seorang imam.

Jika berzikir mereka hendaklah memperlahankan zikir kecuali imam. Masitah tu tahu betul2 kah pegangan wahabi yang sebenarnya atau cakap ikut suka mulut. Dzikir setelah shalat adalah di antara dzikir yang mesti kita amalkan.

Waktu selepas solat adalah antara yang dianjurkan untuk kita duduk sebentar dan berzikir. Zikir-zikir Pilihan Setelah Shalat Fardhu. Saya Imam Syafii mengira bahawa Nabi SAW tidak berhenti yang sekejap itu selain untuk berzikir dengan zikir yang tidak keras suara Inilah tafsran Imam as-Syafii terhadap hadeeth-hadeeth zikir selepas solat.

Bantuan audio dan ejaan dalam rumi juga turut disertakan dalam doa tersebut bagi membantu mereka yang sukar membaca tulisan arab. Sebab tugas imam berakhir dengan salam. Dzikir akan menguatkan seorang muslim dalam ibadah hati akan terasa tenang dan mudah mendapatkan pertolongan Allah.

Imam dan makmum boleh memilih sama ada ingin berzikir kepada Allah selepas salam atau tidak. 204H menjelaskan sebagaimana berikut. Sebab sebaik-baik amalan adalah yang berkesinambungan meskipun.

Tak susah pun sekadar lebih kurang 5 minit saja untuk kita memanjatkan syukur menambahkan.


Photos At Public Bank Bank In Brickfields


LihatTutupKomentar