Surah Dibaca Pada Witir Terakhir Selepas Tarawih

Mulai malam 16 Ramadhan hingga akhir bulan Ramadhan disunatkan membaca Doa Qunut pada rakaat terakhir. Solat Sunat Witir Sebagai Penutup.


Wann Yusoff Tobek Solat Sunat Witir

Bermula malam ke 16 boleh juga dibaca mulai daripada surah al-Lail pada rakaat pertama sehingga surah al-Masad iaitu 20 surah bagi 20 rakaat solat Tarawih.

Surah dibaca pada witir terakhir selepas tarawih. Bagi yang tidak berapa ingat izinkan kami kongsi cara solat sunat Witir berserta niat dan doa. July 20 2012 at 936 AM. Tata Cara Sholat Witir dan Surat Pendek yang Dibaca.

Namun demikian ada sebagian ulama yang menganjurkan untuk membaca surat tertentu pada shalat tarawih dan shalat witir berdasarkan kaidah membaca Al-Quran secara berurutan. Susunan surah-surah adalah seperti berikut. Selepas selesai solat tarawih yang terakhir bacalah doa ini.

Rakaat pertama Surah al-Ala Rakaat Kedua Surah al-Kafirun. Rakaat pertama surah Al-Ala. Rujuk bacaan doa witir selepas tamat wirid witir.

Pada malam ke-16 hingga akhir bulan Ramadhan disunatkan membaca qunut pada rakaat yang akhir. Setelah membaca surah Al-Fatihah bacalah sebarang surah lazim yan diketahui. Waktu untuk mengerjakan solat sunat Tarawih adalah selepas solat Isyak sehingga terbitnya fajar hendak masuk waktu Subuh.

Bacaan surah-surah dalam solat witir. SSOLAT TARAWIH - NEWindd 8OLAT TARAWIH - NEWindd 8 116072014 1431516072014 143151. Salam semoga usaha tuan dirahmati allah saya juga mohon nak copy mana-mana yang diperlukan dari blog tuan untuk dijadikan amalan.

Sedangkan untuk satu rakaat terakhir hampir di setiap tempat membaca surat al-Iklash al-Falaq dan an-Nas. Solat witir dilakukan selepas solat isyak. Baca doa berikut selepas selesai rakaat ke 8 atau ke 20 iaitu rakaat terakhir solat tarawih.

Solat ini disebut witir kerana ganjil bersesuaian dengan bilangan rakaat solat sunat ini iaitu satu tiga lima tujuh sembilan atau sebelas rakaat. Berkat rahmat-Mu wahai Yang Paling Penyayang di antara yang penyayang. Bilal akan memberitahu jemaah dengan lafaz ini.

Selepas solat sunat witir dibaca tahlil pendek. CARA MELAKUKAN SOLAT Cara melakukan solat Tarawih sama seperti solat sunat yang lain. Solat sunat witir hukumnya muakkad iaitu sunat yang amat digalakkan di dalam Islam.

Solat sunat Tarawih adalah ibadah qiamullai yang sangat digalakkan pada bulan Ramadhan sehingga Rasulullah SAW. Tanpa tahun halaman 56-58. A Al-Ikhlas b Al-Falaq dan.

Selepas solat sunat witir dibaca tahlil pendek. Panduan lengkap tentang solat tarawih di bulan ramadhan solat sunat witir solat hari raya aidilfitri aidiladha. Bacaan surat Al-Quran shalat witir bisa berbeda-beda di setiap daerah.

Tata cara sholat witir dilaksanakan dengan jumlah rakaat ganjil. Dari malam 1 hingga 15 Ramadhan lazimnya pada tiap-tiap rakaat yang pertama dibaca satu surah yang bermula dari surah at-Takathur hingga surah al-Lahab. Sekiranya ingin dilaksanakan dengan hanya satu tahiyat maka setiap rakaat hendaklah dibaca surah-surah atau ayat-ayat dari al-Qur an.

Secara ringkasnya boleh membaca apa-apa surah yang dihafal. Diantara surat yang disunnahkan dibaca. Rakaat kedua surah Al-Kafirunn.

Solat ini dilakukan sekurang kurangnya satu rakaat dan bagi had sempurna dilakukan sebanyak 3 rakaat 2 salam. Setelah selesai Tarawih terakhir doa ini akan dibaca. Segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam Itulah bacaan doa kamilin beserta artinya yang dianjurkan untuk dibaca setelah sholat tarawih dan sebelum beranjak melakukan sholat witir pada bulan Ramadhan.

Untuk bahagian rakaat yang ketiga selepas al-Fatihah pada kebiasaannya dibaca 3 surah ringkas. KAIFIAT SEMBAHYANG SUNAT TARAWIH 20 RAKAAT Bacaan Surah Selepas membaca surah al-Fatihah pada tiap-tiap rakaat sembahyang sunat Tarawih ini dibaca pula surah-surah yang tertentu. Pada tiap-tiap rakaat yang pertama dibaca surah al-Qadr.

Itu untuk dua rakaat awal. Pada tiap-tiap rakaat yang kedua dibaca satu surah seperti yang dibaca pada rakaat yang pertama bagi malam-malam 1 hingga 15 Ramadhan iaitu bermula dari surah al-Takathur hingga kepada surah al-Masad. Namun pada malam 1 hingga 15 Ramadhan boleh juga dibacakan surah-surah yang tertentu pada rakaat pertama mengikut susunan seperti.

Sekurang-kurangnya satu rakaat dan sebanyak-banyaknya sebelas rakaat. Selepas Al-Fatihah pada rakaat terakhir dibaca Surah Muawwizat iaitu. Bacaan doa selepas solat sunat tarawih mp3 duration 346 size 862 mb ariffin saidin 4.

Selepas membaca surah al-Fatihah di dalam tiap-tiap rakaat Solat Sunat Witir dibaca pula surah-surah berikut. Rakaat ketigaterakhir Surah al-Ikhlas Surah al-Falaq dan Surah al-Nas sekaligus dalam 1 rakaat terakhir. Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam membaca dalam solat Witir dengan Surah Al-Alaa Al-Kafiruun dan Al-Ikhlas Hadis Sunan At-Termizi Jilid 1.

Setiap cara Solat Sunat Tarawih di atas hendaklah di akhiri dengan tambahan 3 rakaat Solat Sunat Witir boleh sama ada dilakukan dengan dua salam atau satu salam Witir sahaja. Sholat witir merupakan salah satu ibadah sunah yang sangat. Bacaan dimulai dengan ucapan di bawah sebanyak dua kali.

Ada yang membaca Surat al-Ala sebagian membaca al-Ghasyiyah dan lain sebagainya. Boleh dibacakan apa-apa surah selepas surah al-Fatihah namun afdalnya boleh dibaca surah berikut. Rukun Solat Surah Yang Boleh Dibaca.

Selepas selesai beri salam rakaat solat tarawih yang terakhir bacalah doa ini. Susunan surat pada shalat tarawih berikut ini dikutip dari Kitab Perukunan Melayu Jakarta Alaydrus. Dan kita boleh membaca surat apa saja yang mudah bagi kita.

Selepas bacaan surah al-Fatihah bagi setiap rakaat digalakkan membaca surah berikut. Jadi bacaan surah yang disunnahkan dalam shalat witir adalah Surah Al-Ala pada rakaat pertama Al-Kafirun pada rakat kedua dan Al-Ikhlas pada rakaat terakhir. Al-Nasai meriwayatkan daripada Kaab ra ia berkata.

Bacaan Surah Selepas membaca surah al-Fatihah pada tiap-tiap rakaat solat sunat Tarawih ini dibaca pula surah-surah yang tertentu. Cara Solat Sunat Witir Dengan Niat dan Doa Selepas Tarawih Adalah menjadi kelaziman bagi umat Islam di Malaysia untuk menunaikan solat sunat Witir selepas solat sunat Terawih. Sebaik-baik surah yang dibaca selepas al-Fatihah pada solat Tarawih ialah satu juzuk daripada al-Quran pada setiap malam seperti kelaziman seseorang yang hafaz al-Quran al-Hafiz.

Jika shalat witirnya 3 rakaat membaca surat Al-Alaa pada rakaat pertama. Oleh itu bacalah surah Al-Fatihah dan diikuti surah Al-Ikhlas Surah Al-Falaq dan surah An-Nas. Selepas membaca surah al-Fatihah pada tiap-tiap rakaat solat sunat Tarawih ini dibaca pula surah-surah yang tertentu.

Beberapa hadist menunjukkan bahwa Rasulullah shallallahu alaihi wasallam membaca surat-surat tertentu ketika shalat witir akan tetapi ini hukumnya tidak wajib. Bermula malam ke 16 boleh juga dibaca mulai daripada surah al-Lail pada rakaat pertama sehingga surah al-Masad iaitu 20 surah bagi 20 rakaat solat Tarawih. Lafaznya sama dengan lafaz qunut sembahyang Subuh.

Solat sunat Witir akan didirikan selepas selesainya solat sunat Tarawih. Doa dibaca oleh imam selepas habis rakaat berikut -Rakaat 3 4. Solat sunat Tarawih dilakukan dengan dua rakaat dan satu salam.

Pada rakaat kedua ada baiknya membaca surah al-Ikhlas 3 kali. Cara melakukan solat Tarawih sama seperti solat sunat yang lain.


Cara Solat Tarawih 8 20 Rakaat Terkini Panduan Jakim


LihatTutupKomentar